KIRIM VE NOGAY TATAR YEMEKLERİ

facebook sayfamız tıklayın/TATAR YEMEKLERİ OKYANUSU
Beğen


ANA SAYFA YENİ TARİFLER FACEBOOK İLE ETKİLEŞİMLİ OLARAK YAPILACAKTIR.YORUMLARINIZLA PAYLAŞIMLARINIZLA KATKIDA BULUNUN

TATAR AŞLARI, TATAR MUTFAĞI VE TATAR MUTFAK KÜLTÜRÜ HAKKINDA HER ŞEY

29 Aralık 2010 Çarşamba

ŞİLTER

şilter tarifini çok zor buldum
çevremdekilerden bilen çıkmadı nogayforumda Necdet Özen tarafından yayınlanan bir hikayesinde şilter geçiyordu, foruma soru olarak yazdım ve nihayet tarife ulaştım 

daha önce bir yerde nette bulmuştum, ancak tembellikmi basiretsizlikmi fazla okumadan yarına bıraktım, nasıl olsa buldum diye o gün bu gündür o tarifte yok, kime sorduysam bilmiyor, duymamış. tarife şöyle ulaştık

***"Sandıktın işinden katlama,şilter,kolaş tay kamur aşlarıman kuru cemisler şıktı." bu yazıda geçen hamur işlerinden şilter nasıl bir şeydir bilen varsa tarifini yazabilirmi?

***Söz konusu ŞİLTER veya ŞÜLTER bir nevi hamurdur.
Erkek olmam nedeniyle nasıl yapıldığını bilemiyorum ama şekini tarif edecek olursak :
Katlama dediğimiz yuvarlak hamur gibi kesilip(tahminen 15 cm.çapında)yağda kızartılır.
Çepeçevre kenarı çentiklenir.
Genelde düğünlerde köylüler tarafından düğün sahibine katlama ile birlikte pişirilip bir sini içinde götürülürdü.
Kenarları ilmik şeklinde çentiklendiği için bu isim verilmiş olabilir.
Artık pek yapıldığını sanmıyorum.
Sav bolup savlukman kalınız.

***şöyle bir katkıda bulunabilirim diye yazdım
İsmail Otarın şibörek destanından iki satır şilter ile ilgili
1-Katlama, şilterdayın açıtılmagan undan.
2-Şilter, uklum, salmaday çıgarılmaz çolpuman,Kaşık ya da maşaman almalısın kazandan.

şibörek tarif edilirken şiböreğinde katlama ve şilter gibi mayasız hamurdan yapıldığını söylüyor ve ekliyor şiböreğin şilter,ulkum ve salma gibi kepçeyle çıkarılacak kadar küçük olmadığını ancak maşa ile alınabileceğini söylüyor

buradan şilterin mayasız hamurdan yapıldığını anlıyoruz ve çibörekten daha küçük olduğunu hatta kepçeyle çıkarılabilecek büyüklükte olduğunu anlıyoruz

bu arada şilterin anlamlarından biriside dantel imiş

kenarlarının çentiklenmesi nasıl yapılıyor gelenekte acaba? benim aklıma çatalla süsleme yapılabileceği geldi ama böyle bir şeymi yoksa bıçakla mı çentikler yapılıyordu?

***
Yeğenim Nafiz: Seninde yazdığın gibi; Katlama,lokum ve Şülter aynı büyüklükte pişirilen hamuraşlarıdır.Şülterin ayrıcalağı yuvarlak kenarının çentilmesidir.Eski kale surlarını andırır.Sav bolup savlukman kal.

ve böylece bir şilter tarifimiz oldu

Derleyen : Nafiz Gönlüşen  
Kaynak : Necdet Özen


Şiltere bir ilave daha geldi Köstence Kanara köyünden Nogayların Cimboyluk kabilesinden olan Şevket (Sıddiyk) İçer şilteri şöyle tarif etti, çibörek gibi caymaşa açılır, kaşık ucu ile bastırılarak etrafına süsleme yapılır (cazma kalakay resmindeki gibi), orta yerlerinede şekiller yapılır, yağda kızartılır


Derleyen : Nafiz Gönlüşen   Kaynak : Şevket (Sıddiyk) İçer

Blog Listem